We verliezen veel tijd doordat we voortdurend gestoord worden, door e-mails, berichtjes, telefoontjes, enz.. Gemiddeld gebeurt dat elke 11 minuten. Dat komt neer op 43 keer per werkdag. Hoe vaak word jij gestoord in je werk? Zou dat wat minder mogen, zodat je wat meer rust hebt en je beter kunt concentreren? Ga dan aan de slag met deze 7 tips
43 keer per dag opstarten
Deze voortdurende onderbrekingen worden op den duur een zware psychische last. De verstoringen kosten je gemiddeld ruim 2 uur per werkdag: 25 procent van je werkdag.
Maar dat is niet alles: na elke onderbreking moet je je weer opnieuw verdiepen in datgene waar je mee bezig was vóórdat je werd onderbroken. Ook dat kost tijd en is behoorlijk vermoeiend.
Dan maar de stekker eruit?
Voor velen van ons bestaat het werk voor een belangrijk deel uit het communiceren met anderen. De stekker uit het stopcontact halen en de deur op slot doen is dus geen alternatief. Maar het betekent ook weer niet dat we maar altijd voor iedereen klaar moeten staan en elke e-mail, elk whatsappje, elk telefoontje en elk fysiek of virtueel “hoofd om de deur” maar onmiddellijk moeten belonen.
Reken af met verstoringen
Sommige verstoringen kun je uitbannen en andere kun je zodanig “organiseren” dat je er minder last van hebt:
- Behandel je e-mail en social media en bloc, bijvoorbeeld 1x s’ochtends en 1x s’middags en schakel Outlook, Facebook enz. voor de rest van de dag uit. Dan kom je niet in de verleiding om naar ieder nieuw bericht te kijken.
- Blijf niet zitten, maar ga staan als er iemand bij je bureau komt. Daarmee spoor je de ander non-verbaal aan om het kort te houden.
- Wanneer dat niet helpt, zeg dan vriendelijk maar duidelijk dat het nu even niet schikt en spreek een ander moment af.
- Zoek een concentratiewerkplek of stille ruimte op, of plan een thuiswerkdag, maar zorg er dan wel voor dat je daar niet afgeleid wordt, bijvoorbeeld door je kinderen.
- Doe wat je belooft. Daarmee voorkom je dat mensen voortdurend komen vragen en controleren.
- De telefoon neem je meestal aan omdat je servicegericht bent. Soms doe je het als een automatisme. Wanneer je de telefoonbeantwoording kunt delegeren, doe dat dan ook als je eens een tijdje ongestoord wilt kunnen werken.
- Of zet je telefoon op voicemail en beantwoordt alle voicemails op een door jou gepland moment.
Door deze tips toe te passen los je niet in een klap alle externe verstoringen op. Maar je zult merken dat ze wel afnemen en dat je je beter kunt concentreren en beter toekomt aan wat je van plan was.